یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

تشريح ابعاد دستگيري و بازداشت متخلفان ورزش ايران؛

اجراي جدي دولت الکترونيک راهکار سالم سازي عرصه‌ي ورزش کشور است

اينترنت

سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۵:۰۰


مدير کل حراست وزارت ورزش و جوانان ايران با افشاي جزييات بيشتري از ابعاد دستگيري متخلفان در حوزه ورزش گفت: يک نفر از آنها از حوزه ستادي وزارتخانه بوده و دو نفر ديگر خارج از مجموعه مديريتي ورزش ولي مرتبط با آن مي باشند.

وايمکس نيوز - رضا حسني خو  روز يکشنبه در مصاحبه با پايگاه خبري وزارت ورزش به تشريح ابعاد دستگيري و بازداشت تعدادي از متخلفان مرتبط با ورزش پرداخت که در زير مي ايد:

سوال: چند متخلف در حوزه وزارت ورزش بازداشت شده اند؟

پاسخ: حسب دستور جناب آقاي دکتر گودرزي وزير ورزش و جوانان، موضوع سالم سازي و مقابله با ناهنجاري ها در وزارت ورزش وجوانان به صورت جدّي دردستور کار مجموعه حراست و ساير دستگاه هاي نظارتي قرار گرفت. در همين رابطه، تحقيقات جامعي در بخش هاي مختلف صورت پذيرفت که هفته گذشته يکي از موارد، به نتيجه رسيد و در نهايت با همکاري نهادهاي نظارتي و همراهي بسيار خوب مقام محترم قضايي، سه نفر از متخلفان که يک نفر آنها در وزارت ورزش و جوانان داراي مسئوليت ستادي و دو نفر ديگر خارج از مجموعه مديريتي ورزش ولي مرتبط با آن هستند، بازداشت شدند.

با عنايت به اينکه پرونده در مرحله تحقيقات است، لذا ارايه اطلاعات بيشتر در حوزه اختيارات دستگاه قضايي مي باشد. همان طور که گفته شد اين امر در راستاي سياست هاي وزير ورزش و جوانان انجام و پيگيري شد و دستگاه هاي نظارتي و مديران وزارتخانه حسب وظيفه قانوني و شرعي خود و در جهت تحقق منويات مقام عظماي ولايت و تاکيدات رياست محترم جمهوري با هرگونه تخلف بدون کمترين ملاحظه اي به صورت جدّي برخورد خواهند کرد.

لازم به يادآوري است که در حال حاضر صرفاً برخي اتهامات نسبت به اين افراد مطرح است؛ از اين رو، رعايت حرمت و آبروي افراد امري ضروري و واجب است؛ چه بسا در خصوص برخي و يا تمامي اتهامات قرار منع تعقيب صادر شود. بنابر اين، از همه عزيزان انتظار داريم تا صدور رأي قطعي از هرگونه گمانه زني و پيش داوري پرهيز کنند.

سوال: با توجه به تاکيدات مسئولان نظام و قوانين موجود، جنابعالي به عنوان مديرکل حراست وزارت ورزش و جوانان که يکي از بخش هاي مهم در امر مبارزه با فساد در حوزه ورزش است، دلايل بروز فساد را چه مي دانيد؟

پاسخ: همان گونه که اطلاع داريد عرصه ورزش کشور به دلايل متعدد، مورد توجه جريانات مختلف سياسي و اقتصادي بوده است. در گذشته، شخصيت هاي مختلف با توجيه تلاش براي جلب و جذب حمايت هاي مادي و معنوي وارد بدنه مديريتي و تصميم گيري ورزش شده اند؛ و از آنجا که اين عرصه همواره قرين شهرت، محبوبيت و ... بوده و مي باشد، جذابيت لازم و کافي را براي گروه ها و فعالين اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و سياسي داشته و دارد. فارغ از مطالعات گسترده و بررسي هاي کارشناسي که در مورد دلايل، عوامل و بسترهاي بروز انواع فساد و ناهنجاري در جوامع مختلف و از جمله ايران انجام شده است؛ به طور کلي اهم دلايل بروز ناهنجاري ها و فساد در ورزش ايران را در موارد زير مي توان جست وجو کرد:

1. فقدان شفافيت لازم در سيستم هاي مالي و درآمدي فدراسيون هاي ورزشي

2. انتصاب افراد غيرمتخصص در حوزه ورزش

3. عدم رعايت شرايط احراز مسئوليت، صلاحيت هاي اخلاقي و فني کارگزاران حوزه ورزش

4. حاشيه هاي امن ناشي از وابستگي فردي و اجتماعي

5. طولاني شدن روند رسيدگي به تخلفات در مراجع مختلف

سوال: با توجه به اين توضيحات چه اقداماتي براي مقابله با فساد در ورزش ايران انجام شده است؟

پاسخ: به دنبال بخشنامه معاون اوّل محترم رياست جمهوري  در دي ماه 1392 مبني بر شناسايي و پيگيري اشخاصي که با تباني و کسب امتيازات خاص، زمينه سوءاستفاده و درآمدهاي غيرقانوني و غيرموجه داشته اند و با تاکيدات و حمايت هاي جناب آقاي دکتر گودرزي، مقام محترم وزارت ورزش و جوانان و اهتمام جدّي ايشان براي سالم سازي عرصه ورزش ومقابله با هرگونه ناهنجاري، ويژه خواري و فساد در ورزش کشور، اقدامات و برنامه هاي ذيل توسط بخش هاي نظارتي و مديريتي وزارت ورزش و جوانان اجرا شده است:

1. تشکيل ستاد مبارزه با فساد در وزارت ورزش و جوانان

2. پيگيري «شعبه تخصصي ورزش» براي رسيدگي به جرايم و تخلفات عرصه ورزش

3. تدوين نظام نامه ها و آيين نامه هاي لازم براي جلوگيري از حاکميت و رفتارهاي فردي و سليقه اي

4. شفاف سازي و نظام مند کردن نحوه ورود حاميان مالي در عرصه ورزش؛ به عنوان مثال مي توان به برگزاري مزايده واگذاري تبليغات محيطي ليگ هاي فوتبال اشاره کرد.

5. تلاش براي نظارت هدفمند در مزايده ها و مناقصات حوزه وزارت ورزش و جوانان؛ در اين زمينه با تلاش و دقت کارشناسان و مديران حوزه ورزش، موفق شديم از طريق مزايده و ايجاد رقابت سالم، فعاليت هاي مختلف را با قيمتي بسيار بالاتر از قبل به بخش خصوصي واگذار کنيم.

6. پي گيري تخلفات و تلاش براي احقاق حقوق عمومي و رسيدگي به شکايات از طريق تشکيل پرونده هاي قضايي و ارسال به محاکم ذي صلاح و اصلاح رويه ها و فرآيندها

7. اجراي طرح فروش آنلاين بليط مسابقات فوتبال به عنوان اقدامي سيستمي در راستاي شفاف سازي درآمدها

8. اجراي جدّي دولت الکترونيک با هدف کاهش دخالت هاي فردي و مشکلات ناشي از آن

در پايان ذکر اين نکته را ضروري مي دانم که در عرصه ورزش ايران شاهد حضور و فعاليت انسان هاي وارسته و شريفي هستيم که صادقانه و شبانه روزي در حال تلاش براي اعتلاي نام کشور عزيزمان هستند، از اين روي اگر سخن از فساد در اين حوزه مطرح مي شود، دقيقاً با هدف دفاع و صيانت از حقوق خيل عظيم ورزشکاران، مربيان و مديران خدومي است که بي ادعا در حال پرورش جوانان و افتخارآفريني براي ايران اسلامي هستند.

 

منبع : پايگاه خبري وزارت ورزش

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو